Ráno byla porada s veliteli všech skupin. Tak jsme si naplánovali, co a jak budeme dělat a shodli jsme se na postupu a bodech od jedné až do šesti. Po druhém bodu už začali někteří dělat něco jiného, než co se domluvilo, a opět se hromada chlapů začala dohadovat o tom, že se něco bude dělat jinak - nedokázali se shodnout, kdo tomu velí.
Dál se podepíralo auto, aby se nezřítilo. Musel jsem prakticky neustále koordinovat nejen bíle helmy, ale všechny. Bílé helmy tvrdě pracovaly na tom, aby dalšími dřevěnými podpěrami podepřeli ležící strom, ale po mém upozorněni přišly na to, že strom nepodepírá auto. Pozoruji ty kulturní rozdíly i ten obrovsky rozdílný přístup k práci a řešení problému. Jaké mají nebo nemají vybavení ve svém zásahovém autě, jak pracují s nářadím nebo s motorovou pilou, jak se snaží nastartovat pilu v kopci, kdy je řetěz opřený o jeho kolegu atd. Nic se nikomu nestalo a dělali nejlépe, jak uměli. O tom žádná. Mladý Číňan ve velkém stroji snižoval cestu vedle auta asi o metr. Pracoval s tím obřím strojem téměř na milimetry, i když stroj nebyl zdaleka v dobrém technickém stavu.
V deset hodin přinesla nějaká stará babička snídani snad pro dvacet lidí. Prostřela na malém paloučku několik ubrusů, rozházela tam natrhaný čerstvý chléb, jablka a podávala z kýble pohanku s mrkví a čerstvou cibulkou. K tomu čaj nebo čaj s mlékem a máslem. Každému nandala velký talíř jídla. Všichni jedli po dvou z talíře. Jen já a Číňan jsme měli svůj talíř. Mladý Číňan chvilku seděl, koukal na jídlo a váhal. Pak vzal kávovou lžičku mezi ukazovák a prostředník a začal pomalu jíst. Bylo to výborné. A i když oproti ostatním vypadal ten mladý bagrista nejotrhaněji, nejšpinavěji, nejzanedbaněji, měl ze všech nejtechničtější myšlení a vždy do toho svou pantomimou při práci vstupoval a vymýšlel lepší řešení. U stolu jako jediný snědl jen půlku. "Oficíři" za ním chodili a říkali mu, ať to dojí. Vypadal, jako by neměl teplé jídlo několik týdnů. Najedl se do polosyta a skončil.
Pokračovalo se v práci. Asi za dvě nebo tři hodiny jiná babička přinesla zase jiné jídlo a jedlo se a odpočívalo. Bylo to vždy uklidnění v tom dohadování, co a jak se bude dělat a za co se auto bude pokoušet tahat. A i když jsem s maximální vervou říkal, aby netahali auto za to a to stejně, to tak udělali. A to, co podle nich přeci "musí vydržet", nevydrželo. Tak jsem se snažil být víc a víc důrazný. Ale pochopili to, až když viděli, kolik dalších věci na autě zničili. Číňan mazitím vykopal cestu podél auta až na druhou stranu k cestě, aby byl volný příjezd a technika mohla k Tatře z obou stran.
Včera jsme dělali až dlouho do noci a večer jsem až do tří do rána pracoval a sháněl informace. Přes noc jsem plánoval a ráno v šest vstával. Proto jsem dnešní akci zastavil asi hodinu před západem slunce a šli jsme všichni odpočívat. Večer mi sestřičky na pokoj v nemocnici přinesly další skvělé jídlo a čaj. Prý jsem jejich nový adoptovaný syn.
Špatně jsem spal. Asi v jednu hodinu jsem se vzbudil po dvou hodinách spánku a asi tři hodiny koukal do stropu. Ráno v šest mě vzbudila hádka na chodbě. V sedm jsem se vykopal ze své drátěné postele s matrací ze slámy.
Babička ze sousedního pokoje se na mě upřímně směje každé ráno a ptá se: „Tak jak?“ Říkám, že dobře, ale ještě ne úplně. „Každé ráno se za tebe modlím k bohu, aby bylo líp a vše se ti vydařilo.“ Dal jsem si levou ruku na srdce, jako to tu dělají všichni, jako gesto vděku a pokory při poděkování a nebo při podávání ruky. Řekla k bohu, ale ne k alláhu. Nechtěl jsem se ptát. Na ruce má velký prsten s modrým kamenem. Prý je z Afghánistánu.
Jdu z nemocnice k Tatře. Je to asi něco přes kilometr a stoupáním skoro sto dvacet výškových metrů. Pěkná rozcvička. Většina lidí je už kolem auta. Přijdu a všechny pozdravím „salam alejkum“ a každému podám ruku. Je to prostě zvyk. Po asi patnácti až dvaceti podání ruky si opět dáváme poradu.
Číňan se pokoušel vytahovat auto zezadu a velký bagr zepředu. Auto se hýbalo. Sem tam se utrhly držáky ocelového lana a vše se upevňovalo znovu. V deset svačinka, a pak zase několik pokusů. Po dvanácté oběd. Opět nějaká babička přinesla báječné jídlo pro všechny a rozložila několik ubrusů, na které jídlo naskládala a všechny svolala.
Po obědě se podařilo dát celé auto na plac. Sláva. Potlesk. Radost všech.
Začali jsme přenášet věci z kabiny dozadu do auta, abych se do kabiny dostal. Snažil jsem se kabinu sklopit, ale hadice s olejem byly přetržené. Nástavba je navíc posunutá a přitisklá ke kabině, takže ani nevím, zda by to šlo. Dostal jsem se k motoru zezadu z nástavby a otočil s ním, abych poznal, jestli se olej nedostal někam, kam neměl, aby se při nastartování neohla ojnice nebo se nestal jiný průser.
Asi hodina až dvě kontroly a příprav - pak pokus o nastartování. Hurá, Tatra běží!
Ukazatel říká, že všechna nafta vytekla a že vzduch je na nule. Běhám okolo auta a objevuji, že vepředu u nárazníku, kde bílé helmy uvazovaly ocelové lano, ho uvázaly i kolem vzduchového potrubí s přiližně deseti hadicemi, které se tlakem přetrhly a uniká vzduch. Uf. Identifikovat každou hadici, odkud jde a kam by měla vést, je práce na několik dní. Nechtějí mě nechat na místě nehody, protože na tom místě často padají auta, i když je tam silnice skoro čtyři metry široká. Stejně tvrdí, že se tam dříve nebo později nějaké auto zřítí.
Snažíme se posunout auto se zablokovanými koly. Praská ocelové lano a nebo se trhají sponky. Odbržďuji tedy zadní kola ručně. Snažím se s Číňanem domluvit na tom, co dělat, až se Tatra dá do pohybu. Protože pak už nebudu moci brzdit. Číňan auto nevytáhl. Nastartoval jsem, zvedl otáčky a při poklesu zařadil rychlost a začal přidávat. Tatra se rozjela sama. Hurá. Zastavil jsem se o lopatu bagru. To jsem udělali ještě párkrát, abych se dostal asi sto metrů od místa, kam prý dřív nebo později spadne další auto. Na "bezpečné místo".
Všichni chodili, gratulovali a plácali mě po ramenou. Ale pro mě je to jen začátek. Každý z týmu nebo oddělení, které přijelo, na mě namířil telefon a chtěl, ať jim něco řeknu na kameru. Potom mi všichni řekli, že neví, jak mi dál pomoci a že jejich práce tu skončila, a proto odjíždí. Že je cesta natolik nestabilní, že je nemožné, aby dorazil podval, který by mě odvezl a stejně tak je nemožné, aby sem dorazil velký náklaďák, který by mě zapřáhl za tyč a odtáhl - protože bychom rázem byli jedno velké vozidlo, vážící přibližně třicet tun a to by cesta určitě nevydržela. Takže se prakticky všichni rozloučili a odešli. Začalo se stmívat a já zůstal u auta sám. Co bude dál?
Hrozně to letí, už jsem to přes týden, co se nehoda stala. Už je to více než týden, co všichni odlétli do České republiky. Auto je vytažené a mimo ohrožení. Nikdo tu není. Každé ráno přicházely vždy desítky lidí a cvrkot. Teď jsem tu sám. Sedím v nástavbě na přední sedačce a cosi zašramotilo, znělo to jako plch na půdě.
„A hele, nejsem tu sám - Leopold!“ zpoza sedačky vykoukla kočka, tedy spíš kotě. V puse měla kus guláše, který se rozprskl o strop, když jsme se převrátili. Nerušeně si ho dojedla a pak se producírovala po autě.
Dnes se pustím do třídění a porovnávání věcí v ředitelně. V policích bylo úhledně naskládaných patnáct beden s různými věcmi. Po převrácení Tatry byli všechny police vytržené, krabice vysypané, stůl i postel utržená. Prodíráním těch všech věcí jsem si chvilku připadal jako popelka co třídí hrách a brambory. Ale spíše mi to připadalo jako cestování v čase. Všechny tyto bedny s Tatrou jedou od startu a vždy se tam něco „důležitého“ založilo. Něco na památku nebo co by se mohlo hodit. Tříděním a prohlížením těch věcí jsem si znovu vybavil téměř všechny etapy za posledních pět let.
Děduška přicházel k autu: „Vaditěl, vaditěl - čaj, pojď piť“. Roztáhl ubrus, na něj dal termosku s čajem, čerstvý chleba a svačinu. Povídali jsme si. Děduška bydlí tady na kopci. Za domem má půl hektaru políčka ve svahu, které jsem mu Tatrou trochu rozoral. Dole u řeky má hektar pole na obilí a nechává tam pást krávu. Dvakrát denně jí musí přehodit kolík jinam, protože za půl dne sežere vše kolem háku zabodnutého do země. Má tři krávy a sedmnáct ovcí. „A kde máš ty ovce?“ ptám se. „Na pastvě!“ odpovídá s klidem. „Kde na pastvě?“ zajímám se znovu, protože všude jsou jen kameny a štěrk. „Na jaře si je vezme na tři až čtyři měsíce pasáček a stará se mi o ně. Mám sedmnáct ovcí.“ „A kolik mu za tu pastvu platíš?“ jsem zvědavý. „No, platím mu vcelku hodně, je to dobrý pasáček. Za ty tři měsíce mu dávám sto dolarů.“ „Hmmm,“ pokyvuji hlavou a přemýšlím kde, naposledy jsem byl, kde by si někdo za den vydělal jeden dolar…
Dědula je čipera, sice pořád křičí, i když je metr ode mě, a pořád něco vypráví. Myslím, že v Pamíru na výletě byl i spisovatel Hrabal, který se tu inspiroval ke psaní Postřižin - nedivím se. Dědula je dopravdy akční, obzvláště na to, že mu je sedmdesát dva let. Minimálně dvakrát denně chodí dolů k řece (převýšení sto padesát metrů), převázat krávu na jiné místo nebo pak ji odvést domů. S počty nebo číslovkami je to u něj horší - jednou je jeho ženě šedesát sedm, druhý den 7sedmdesát čtyři. Ale říká, že má čtyři děti, nejmladšímu je dvacet dva let a studuje v Dušanbe. Než šel do důchodu, byl řidič u geologů. Vrtali a sbírali vzorky hornin a posílali je k rozboru.
Jak přebírám celé auto, každý den mu dávám hromadu věcí, které už nebudu potřebovat, nebo mu podle mě udělají větší radost než mě. To proto, aby byl vesmír v rovnováze - za to všechno jídlo a čaje, co mi nosí. Dal jsem mu i spoustu čajů a maté z Argentiny. Děduška si co chvíli ubalil zelený tabák do nastřihaných pruhů novin. Kouří často. Nicméně nejen, že podoba tabáku silně připomíná maté, ale i vůně je zvláštní. Děda si postěžoval na bolavé koleno, tak sem mu nabalil hromadu mastiček na koleno. Na konci dne, než jsem odešel, jsem vyšramotil krabičku doutníků Cohiba, co mi dal Petr Kolář ještě v Patagonii. Podal jsem mu jeden do folie zabalený doutník. Rozbalil si ho, chvilku k němu čichal, a pak se do něj pustil. Bylo vidět, jak ho zaskočilo, jak to chutná jinak.
Začínám být jako tádžik. Žádný alkohol, ani káva. Žádná sprcha, žádná zábava, žádný internet. Jen suchý vítr, výhledy na spoustu práce, všudypřítomný prach a špína. A přemýšlení o životě, o budoucnosti mé i projektu TKS2. Jsem moc vděčný za to, že se nikomu nic nestalo, že žiji a že projekt měl možnost inspirovat, změnit a "nakopnout" stovky lidí, než skončil v této podobě. Viděl jsem v tom, co jsem dělal, smysl a poslání. Popravdě, když se ohlédnu na svůj život zpět, kdy jsem uměl před dvaceti lety vydělat několik milionů za rok a necítil jsem se tak naplněný, jako když dělám na projektu pětkrát více než tenkrát a nemám z toho nic. Prostě si jen při tom úklidu a opravách mrmlám a přemýšlím. A buď za mnou přijde děduška, nebo místní děti anebo kočka. Přemýšlím o té rovnováze mezi děláním prospěšných věcí jen pro sebe a děláním prospěšných věci pro ostatní.
Uvnitř se sem tam objeví smutek, když tu sedím v přítmí vzadu v rozmlácené a nepojízdné Tatře. Opravdu nevím, co bude dál. Ale není to nějaký drastický smutek, většinou převládá vděk. Vděk za to, že jsem přežil, já i ostatní, kteří jsou super lidi. Je to další takové nakopnuti a utvrzení v tom, jak je život křehký. Takováto chvíle krásně umocní ten rozdíl mezi malichernostmi a důležitými věcmi. Ne, že by ve mně nebylo dost lásky a vděku, ale nějak mě to posunulo o kus dál. Cítím vděk za samotný život. I když jsem se více jak týden nemyl a používám latrínu u dědušky na záchodě. Cítím tu lásku ke všem tady i doma, kterří nám posílají energii a přejí nám to nejlepší. Cítím vděk a lásku ke všem, kdo nám v tyto těžké chvíle pomáhají zvládnout a jsem za ně moc rád.
Krize posouvají lidi. V krizích poznáváš pravý charakter lidí. O to víc mě mrzí, když se přes to všechno ke mně dostane nějaký atak, útok, urážka. Nejdřív jsem cítil hroznou zášť a nespravedlnost, pak jsem cítil lítost. A pak jsem si uvědomil, že se mě to netýká. Že to, co vysíláme k jiným lidem se nám vrací desetkrát, a že mám vždy volbu koukat jiným a lepším směrem. Ne tam, kde odkud příchází jen negativita, zášť a pohrdání, ale tam, kde je pozitivita a vzájemná pomoc. V tom je naše svoboda - svobodu máme v tom, kam budeme zaměřovat svou pozornost, a jestli budeme podporovat věci, které nás dělají šťastnými a naplňují nás.
Já vidím své posláni, svou povinnost v tom, odvézt Tatru zpět do České republiky. Je tu miliarda překážek a nekomfortu a miliarda důvodů, proč se cítit nešťastně a proč být nasraný, nenávistný a negativní. Jde to mimo mě. Každý den se posunu o kousek dál k cíli a i když to jde pomalu a cíl je daleko, mám radost, že to jde… Moc dobře si uvědomuji, když jsem tu v naprosté samotě kdesi v pustině, že jediný, kdo mě může zradit jsem já sám, má psychika. To, že bych se zlomil, nebo by mě to zlomilo. Je to mimořádné vykročení z komfortní zóny, ale uvědomuji si, jak mě to na druhou stranu posiluje. Jak mi to dává energii a sílu.
Teď zaklepala babuška na dveře v nemocnici u mého pokoje a nabídla mi kompot. Vzápětí přišla sestřička a přinesla mi pohanku k večeři. U toho filozofování a probírání se věcmi jsem se pomalu přemístil na své nemocniční lůžko a nechal se opečovávat, pokud to tak mohu říci. Život je takový, jaký ho chceme vidět a jaký ho chceme žít. Chci být šťastný, chci žít krásný život, a proto ho tak žiju. Mám volbu jako každý a vybral jsem si tuto cestu.
Dnes to byl tedy uklízecí a filosofický den, v němž se zas tolik věci neposunulo. Ale podařilo se mi koupit letenku pro technika Mílu, přeházet a roztřídit věci uvnitř auta a opravit unikající naftu. Takže hádám, že jsem si tím filosofováním vědomě chtěl udržet optimismus, klid a nadhled - nechtěl jsem se přiblížit pocitu beznaděje, smutku, ani zoufalství.
30. 9. 2024: Dokázali jsme to a dostali jsme se na "normální" cestu. Teď nás čeká jedna klidnější noc a poté náročný a dlouhý přejezd do Dušanbe, kde se pustíme do oprav již s o něco lepším zázemím. Teď se pořádně vyspat a pak už hurá na testovací jízdu do Dušanbe.
1. 10. 2024: Po příjezdu nám mechanik Míla shrnul, jak auto vypadá a do čeho bude potřeba se pustit jako první. Spousta práce je už za námi, náročné dny nás ale pořád čekají. 1Vše nejdůležitější pro přejezd na bezpečnější místo jsme opravili a dnes se chystáme vyjet! Držte nám palce.
3. 10. 2024: Jedeme. První problémy se objevují asi po 50 kilometrech - přestáva fungovat spojka, jedeme tedy asi hodinu bez spojky. Cestou do Dušanbe se nám začala rozpadat nástavba. Museli jsme na několik hodit zastavit u cesty a vše zpevnit tak, abychom nebyli ohroženi my ani nikdo jiný. Někde teče olej, znovu kontrola a dolévání. Také první tankování za námi.
4. 10. 2024: Dorazili jsme v pořádku do Dušanbe, dorazil náš skvělý týmový mechanik Lukáš, který vystřídá Mílu a čekají nás další náročné dny. Je toho spousta, co musíme vyřešit a opravit!
7. 10. 2024: Nakupujeme materiál a pouštíme se do oprava a úprav. Odváží se držák na rezervy. Nakoupilo se asi 150 metrů železa a dřevo. Jako první jsme zprovoznili kávovar.
10. 10. 2024: Mílu vystřídal v Dušanbe Lukáš, se kterým se pouštíme do další práce. Budeme dělat vnitřní konstrukci, okna na nástavbě i kabině, rovnat nárazník, přidělávat plechy a kastlíky, vyrovnávat všechny ohnutiny, dveře, boky, přidělávat zadní boxy i žebřík a celkově se pokusíme auto připravit na přejezd domů.
12. 10. 2024: Děkujeme za obrovskou podporu na Hithitu! Zítra ráno vyrážíme domů. Do ukončení sbírky na Hithitu zbývá 15 dní a chybí nám ještě cca 120 000 Kč k tomu, aby byly Vaše příspěvky opravdu naše, proto budeme rádi, když si vyberete některou z odměn a projekt i nyní podpoříte. V ČR nás čeká ještě spousta oprav, které jsme v Dušanbe nebyli schopni udělat a každá koruna se nám bude hodit!
Sbírka na HitHitu: https://www.hithit.com/cs/project/13016/tatra-kolem-sveta-2-pomozte-dostat-expedicni-tatru-domu
Vyjíždíme. Rozloučení s panem Rustamem Boltaevem, majitelem závodu Obi Zulol (v překladu Dobrá voda). Pan Boltaev žil v osmdesátých letech v České republice a umí trochu česky. Jeho závod Obi Zulol vyrábí v licenci RC Colu a další produkty. Tádžikistán je jedinou zemí na světě – opakujeme – JEDINOU ZEMÍ NA SVĚTĚ – kde je v prodeji col RC Cola na prvním místě – má asi 80% místního trhu, Coca cola cca 10% a 5% Pepsi. Neuvěřitelné. Prohlédli jsme si jeho závod. Udělali fotku, rozloučili se. Co bylo inspirativní, že celé toto několikamiliardové impérium, kde pracuje přes 600 lidí, začal budovat ve svých padesáti letech, před 25 lety. Jeho manželka, děti i vnoučata žijí v ČR kam pravidelně jezdí.
Takže ještě jednou velký dík celého týmu TKS2 společnosti Obi Zulol a panu Rustamu Boltaev za pomoc a podporu. Jeho pomoc byla prakticky jedna z největších a nejdůležitějších pomocí v této fázi. Všechny práce jsme mohli udělat o 3-5 týdnů rychleji a lépe. Děkujeme. Vyrážíme.
Stavujeme se v jeho mateřském závodě na severu, kde má deset linek a dva obrovské vrty. Tam je připraven pro nás oběd, najíme se a jedeme na hranice. Na hranicích vyřizujeme hromadu papírů, čekáme a trochu problémy s rentgenama, ale nakonec jsme v Uzbekistánu, hurá! Jedeme na Českou ambasádu, pozdravit a osobně poděkovat velvyslanci Lubomíru Frebortovi, který nám na dálku velice pomohl ihned po nehodě. Rychlá zastávka ve městě a vyrážíme.
Vlastně není ještě uplně jasné, kudy pojedeme. Přes Kazachstán, Rusko, pak Estonsko? Nebo z Ruska do Gruzie? Nebo z Uzbekistánu do Turkmenistánu a pak Iránu a a pak Turecka? Nebo z Uzbekistánu do Kazachstánu a pak trajektem do Ázerbájdžánu? Těch cest domů vede opravdu hodně, je jasné která je nejkratší, ale která je pro nás nejbezpečnější, nejrychlejší, která by byla nejvhodnější v případě poruchy auta, kde jsou jaké hranice a jak náročné je přejít? Kde jaká víza potřebujeme a za jak dlouho nám je dají? Tuhle otázku si klademe už několik dní. Jedeme na hranice. Držte palce.
Hranice. Na dvakrát. Tři hodiny dohadování. Každý ti říká brat a nebo muj bratre. Na další hranici si řekne o kafe. Přijde hned další. Hrabou se v lécích - abychom nic nevyvezli. Jedeme na hranice cca 50 km od Taškentu na severovýchod.
Na hranicích nám řeknou, že to není pro náklaďáky. Ukazujeme, že jsme autobus. Dohadování cca dvě hodiny postupně k vyšší a vyšší šarži. Nakonec říkají, že nás oni pustí ale nepustí nás Kazaši. Že se máme jít zeptat pěšky. Jdeme tedy na imigrační uzbecký strany a pak kazašský. Cca 30 minut ve frontách. Pak na kazazškém customs si necháme přivést šéfa customs. Ten nám řekne, že nemůžou vystavit bumažku na auto těžší než 10 tun. Chápem. Odcházíme. Zase 30 min kontroly zpět. Další přechod se opravuje a je zavřený a tak musíme přes zacpaný Taškent na jiho západ. Cca dvě hodiny. Kolem páté přijíždíme na přechod. Opět s celníkama dohady, že chtějí vidět zašroubované boční skříně. Ukazuju šrouby a nějak se s tím spokojí a už to nechtějí vidět. Pak vnitřek. Zásek na lécích. Ale ok. Pak další kontrola. Před měsícem jsem překročil rychlost o 13 km/hod, takže fronta na placení pokut, pak fronta mezi kamionama - jen jeden vstup a tam se rvou asi ve čtyřech pruzích všechny kamiony. Přede mnou se dva srazili. Nechtěly se pustit. U brány s výjezdem si bere celník papír, kam jsem sbíral razítka. Prý jedno chybí. Za mnou asi 400 metrů ve třech řadách aut. Musím vystoupit a jít zpět 400 metrů pro další razítko. Ok. Po půl hodince zpět. Alespoň se to uvolnilo přede mnou. Lukáše před hranicí nechali vystoupit z auta a asi už po 20 minutách byl vyřízenej.
Nejdřív si celník prohlíží auto. Vběhnou tam tři. Musím je trochu krotit. Ale jsou v poho. Něco prohlížejí ultra podrobně a něco vůbec neřeší. Pak do jednoho okýnka, pak do druhého. Pak se ptám kam jet a on že mám už jet k východu. Ok. Jedu k závoře výjezdu. Tam mi druhej povídá, že mám jet do rentgenu a pak přijet. Jedu do rentgenu. Čekám až se rozsvítí zelené světlo a vjíždím. Z budky vyběhne týpek a řve “davaj davaj” a ukazuje, abych jel rychle, tak přidávám, závora se otevře a jedu k výjezdu. Tam mi týpek říká, že nešel počítač a mám jet zpátky na rentgen. Už začínám chytat nerva. Jedu zpět na rentgen. Vjedu tam, při výjezdu se rozsvítí červené světlo a nechá mě vystoupit. Pak za mnou kde a říká ze sem moc krátký a musím na druhy rentgen vedle. Tak kolečko a jdu čekat frontu na třetí rentgen na jiném zařízení. Vyjdu z rentgenovaného auta a ptám se kam mam jet. Že konec a branou ven.
Jedu tam. Uz po třetí. Týpek říká že potřebuju vyřídit bumazku. Nevim kde. Couvám a odvádí mě do budky asi 50 metru vedle. Tam po vystátí fronty říká, že to není tady, ale že musím do budovy asi 100 metrů a hledat kovové dveře, že tam budou lidi. Našel jsem. Čekám frontu. Po 40 minutách dostávám papír bez razítka a posílají mě do další budovy kde mi dají na ten papír razítko. Platím asi 30 USD nějaký poplatek. Čekám frontu. Dostanu razítko. Ptám se co dál. Řiká, že vše, že můžu jet. Ok. Sedám do auta a už po čtvrté čekám frontu mezi kamiony, prodírám se k východu, aby mi týpek řekl, že ještě ne, že musím na transport. Už opravdu chytám nerva. Couvám. Kamiony couvají a troubí. Na transportu říká, že máme na zadní nápravě o 1000 kg víc než je povolené v Kazachstánu a že mě nepustí do země. Máme mít 8 tun. Těžko říct, zda je to předpis, nebo jeho výmysl. Můžu vypustit vodu, máme tam asi 400 kg. Můžu vypustit trochu nafty a nebo dát rezervy na přední nápravu a tím se to odlehčí - změní těžiště, protože na předku máme 6 tun. Ale je to práce na 2-3 hodiny. Sice v Evropě plním normy se zadní nápravou, ale tady ne. Uf.
Volám Lukášovi, který je už v Kazachstánu, aby se vrátil. Čeká nás vypouštění vody a možná nafty a přeházení věcí zezadu dopředu a sundání pneumatik, co váží dohromady cca 250 kg. Dáme je dopředu a tím se poměr váhy srovná. Jsou za zadní osou asi 3,5 metru, takže páka jakou tlačí na osu je lehce vypočítatelná a bude to s vodou a ostatním stačit. Přijde ke mně bělorus, co sledoval moje dohady s celníkem. Prý mu mám dát peníze. Prý to tak dělají všichni a prý všichni musí platit a něco dávají do pasu. Že nás tu nechá čekat klidně celý den. Připravuju úplatek.
Přijde Lukáš. Říkám mu, co se děje a co je plán. Prý mám nabídnout víc než 100 dolarů. Připravuju 200 dolarů. A jdu za úředníkem a ptám se, jestli problém nepomůže vyřešit tento dokument a ukazuju mu prázdny papír. Když je až u mě a není možnost, aby to někdo viděl, ohnu papír a ukážu mu dvě bankovky. Začne máchat rukama a že ne. Povídám mu, že musíme sundat gumy a že jedeme kolem světa a ať vyjde ven z kukaně a podívá se na auto. Běhám kolem auta a ukazuju, jaký pneu musíme sundávat a dávat dopředu, tahám ho do auta, abych mu ukázal hromadu knížek, co mám vzadu, co musím přendat na přední nápravu a škemrám, zda s tím nejde něco udělat. Někam volá a vysvětluje, o co jde. Pak volá zase jinam. Pak zase volá a odchází. Přichází za 20 minut a říká, že nechce peníze a ať si nemyslí nikdo, že oni chtějí úplatky. Že nás tedy pustí, když jsme cestovatelé. Hurá. Čekám frontu k výjezdu po páté. Pouští nás. Pak další brána a jsme venku.
Asi 200 metru za celnicí policajti. Staví nás. Jedeme na přídavný světla - přes den jsme nestačili opravit -včera nám přestala fungovat. A pak přední sklo. Hned začínají max level, že musíme odstavit auto a dát ho do pořádku a nebo ho tu nechat, že ho zadrží a letět domů letadlem. Nejdříve tvrdě a pak kamarádsky a pak s legraci. Zkouším to. Jako v Tanzanii 8x denně. Říká, že mám zaplatit tisíc dolarů, že to je velký přestupek. Kejvu ze ne. Říká 500 dolarů. Kejvu že ne a usmívám se a snažím se odvést pozornost fintama o zlým a hodným policistovi ze sousední země.
Ptá se, kolik mám u sebe peněz. Říkám, že nic, že mám jen karty. Kecám. Bavím se o fotbalistech. Nakonec mi říká, že mám šťastná den a že tedy můžeme jet, ale že je Kazachstán plný policistů, kteří nejsou hodný jako on a že budeme mít velký problémy. Jedeme v noci a na první pumpě stavíme a opravujeme světla. Nesvítí. Pak něco přepne Lukáš a začnou svítit i když Lukáš vypne spouštěč světel, pojistku od světel i relatko od světel, tak světla stále svítí. Záhada. Řeší to a hledá asi dvě hodiny. Jsme ultra unavení, slízám ze schodů z nástavby, ujedou mi nohy, zádama padnu na schody a sjedu po prdeli na chodník. Jsme unavení.
Lukas natahuje ke spínači nový kabel a tím překlene něco, co nefunguje jak ma. Lukáš dělá světla asi čtyři hodiny. Pak jen natáhneme kabel k lampám a jedeme. Jedeme nonstop celou noc a střídáme se po třech hodinách. Svítá a jedeme a jedeme. Chceme jet nonstop. Prakticky nestavíme a odhadujeme, že za méně než 24 hodin jsme schopni přejet celý Kazachstán a když se hecneme, ujedeme za 24 hodin 1800-2000 km, možná i víc.
HURÁ! NAŠE MILOVANÁ TRAJDA JE DOMA! MÁLOKDO TOMU VĚŘIL A NEUVĚŘITELNÉ SE STALO SKUTEČNOSTÍ! DĚKUJEME!
I díky Vám jsme to dokázali! Z hranic RF/LV to bylo 1400 kilometrů nonstop, trvalo nám to 17 hodin. Jak proběhl průjezd Ruskem? Jaké bylo Rusko? Jaká byla cesta? To vše později! Jak už jsme několikrát zmínili na všech kanálech, do ČR jsme dorazili dříve. Proč jsme hned neoznámili, že vjíždíme do Ruské Federace, nebo že vjíždíme do EU? Vysvětlili jsme to například v tomto příspěvku na Facebooku.
Opravit Tatru a vyrazit na cestu jsme mohli díky Vaší finanční podpoře. Jak bylo vysvětleno, mnoho lidí nám nabídlo pomoc a zapůjčili nám finance vy výši cílové částky na Hithitu, které vrátíme poté, co bude Hithit úspěšně ukončen. Máme zde kupu nových a zajímavých odměn z cest. Vám odměna udělá radost, nebo to bude mega origoš dárek na Vánoce a nám to moc pomůže. Moc děkujeme za podporu! JSME DOMA! JE DŮVOD SLAVIT!
Sbírka na HitHitu: https://www.hithit.com/cs/project/13016/tatra-kolem-sveta-2-pomozte-dostat-expedicni-tatru-domu
Je možné také přispět přímo na účet našeho spolku: 2022211/5500, Raiffeisen bank (IBAN: CZ7955000000000002022211, SWIFT: RZBCCZPP), nebo skrze náš e-shop na záchranu a financování přepravy vozu do ČR.
Za všechny příspěvky mockrát děkujeme. Vážíme si každé vaší podpory!
Čerstvé zážitky můžeš získat e-mailem. Snadno a zdarma.
Díky tomu budeš vědět co se děje, jak expedice probíhá a co právě zažíváme. A kdo ví, třeba tě zaujme a přidáš se k nám.