Dát do kupy největší českou expedici je kupa práce. Jednou z těch velkých oblastí s téměř nekonečným to do listem je příprava expedičního vozu. Dva měsíce do výjezdu, takže i nekonečný list úkolů se pomalu, ale jistě zkracuje, a zatímco Markovi přibývají šedé vlasy, Tatře přibývá na kráse i funkčnosti.
Závěr příprav vozu patří budování interiéru
Od výklenků na sprchu až po skříňky z masivu, držáky rezerv, úložné prostory pro věcí posádky, USB zástrčky na dobíjení a tak dále. Spoustu zdánlivě malých detailů, které ve výsledku znamenají obrovský rozdíl v kvalitě a možnostech každodenním životě těch, kteří budou na palubě ať už dva týdny nebo celé měsíce.
O vytápění v chladnějším podnebí se postará čtveřice nezávislých topení. Obytnou část s tradiční tatrováckou kabinou spojuje průchod. Nejzásadnější je při budování úspora místa, takže například dostatečně prostorná kuchyň je řešená jako částečně vnitřní a částečně venkovní – jednoduše by se měla vysunout z nástavby, tedy to je plán a páni inženýři to snad zmáknou.
Jsou samozřejmě i věci, které jsme si vysnili, ale nakonec se nepodařilo to zrealizovat, třeba speciální spalovací toaletu, která produkuje „odpad“ pouze v podobě popela. Prostě tu a tam přijde nějaký víc než zádrhel, jako že třeba komínek z toalety by měl ústit přímo do jednoho ze stanů na střeše. S tím se už v rozestavěném autě nehne, chyby jsou součástí života, tak hold i stavby expedičáku, sen o kosmické toaletě se rozplyne, Markovi vypadne pár vlasů, a jede se vesele dál.
Nástavba už měla být dávno dodělaná, ale stále se vyskytují další a další pastičky. Firma dělá takové auto poprvé, a tedy dnes a denně se potýká s celou řadou problémů, před nimiž stojí prvně, a neví si s nimi rady, proto se termín finálního dokončení už několikrát posunul. Určitě je třeba zmínit celou řadu nadšenců a firem, které nám se stavbou pomáhají, jako nadšenci anebo svědomité firmy: BOSCH, Ipex, Kobit, Zámečnictví Mareš.
Ale bohužel narážíme i na firmy, které třeba zdvojnásobí cenu oproti dohodě, prodlouží si termín dodání z dvou týdnů na deset týdnů a podobně, o jednání ani nemluvě. Člověk by nevěřil, že držák na rezervy nás stál sto tisíc.
Stavba našeho expedičáku je tedy v mnoha ohledech radostí, ale někdy i zklamáním. To hold k tomu taky patří, učíme se každým dnem. Každopádně ani to nás neodradí a nesebere dobrou náladu a chuť jít dál kupředu. Věříme na bojlery, sporáky a hlavně dobrou KARMU, takže ok (-:
Spaní chystáme jak v kabině, tam bude osm míst, z toho čtyři v „ředitelně“ – bude to samostatná místnost v zadní části nástavby, která bude mít samostatnou toaletu a samostatnou sprchu. Aby se stálá posádka mohla náležitě regenerovat. Další spaní bude na střeše, kde budou kromě dvou na sobě nezávislých klimatizačních jednotek i čtyři střešní stany: dva budou mít postel 160×200 a dva 210×200, a tedy na střeše bude moci spát až 10 lidí. A navíc se vyspí všichni skvěle nejen díky super prostoru (pokud teda někdo nebude ukrutně chrápat) – přímo pro naší expedici totiž vyvíjí česká firma TROPICO speciální matrace, aby se i v těch nejextrémnějších podmínkách všichni vyspali pohodlně a ráno se probudili plní sil a snad s ještě lepší náladou, než usínali, prostě abychom si mohli dobrodružství náležitě užít a taky zvládnout být v pohodě v týmu. Víme, že únava dokáže na cestě dělat divy (v tom nehezkém slova smyslu).
Na expedici bude někdy až 12 lidí, z toho bude 4-6 lidí stálá posádka.
- Marek Havlíček bude na palubě celou dobu. Jen když bude Tatra na vodě (přesouvat se trajektem na další kontinent), pojede si odpočinout do ČR a vyřídit nezbytnosti spojené s projektem
- Petr Holeček stráví na palubě dva měsíce v první etapě, po zbytek času bude operovat na domácí půdě a určitě ho v mezičase vyšleme za vámi na nějaké festivaly, přednášky a prostě povyprávět (to už budeme 6 měsíců na cestě, takže bude co), Petra tak po cestě vystřídají další řidiči a mechanici
- Na palubě budou i dva stálí kameramani a pro některé úseky i průvodce, překladatel, případně člověk, který bude řešit projekty po cestě
Tatru jsme vytunili – první kopřivnický hybrid
Expediční Tatra má vzduchem chlazený tatrovácký osmiválec v kombinaci s manuální převodovkou (více přímo o technikáliích vozu si přečti v článku o Tatře), takže se dostaneme až na krásných 125 km/h.
Šestnácti tunová Tatra s 1 380 kilogramů vážící nástavbou je pořádný macek, který ale zvládne hodně, jak vysvěluje Petr: „Motor jsme upravili, snížili jsme emise o 37 % a současně zvýšili výkon o 12 %, a to díky částečné přestavbě na vodíkový pohon. Vyrobili jsme tak první hybridní Tatru, která během cesty bude mít výrazně nižší uhlíkovou stopu.“ Díky nádržím předělaným na 840 litrů paliva by měla Tatra v závislosti na terénu zvládnout až 2 500 kilometrů bez tankování. A díky novým nádržím na 700 litrů vody je expedičák připraven vydržet zhruba týden mimo civilizaci. To je lákavá představa, že? Kdo se hlásí? Ještě je pro první etapu posledních pár volných míst >> expedice.
Protože nechceme podcenit žádné přípravy a rozvrh prací je potřeba koordinovat, aby vše do sebe zapadalo a klapalo, proto si na většinu prací najímáme profíky. Kromě toho nám své služby jako dar nabídli v Bosch Car Service, Bosch Professional elektrické nářadí a příslušenství, KOBIT – THZ, Webasto, Molpir.com, Domov na kolech a IPEX, H2i, Mave, Tatra – těmto firmám patří náš obrovský dík.
Taky se nás ptáte: „Co Tatra, podporuje vás?“ Ano, s Tatra, a. s., jsme vyjednali mediální podporu a do startu příprav nám věnovala třička, čepice a další předměty na crowfundingovou kampaň, která proběhla letos v květnu na Hithitu, podporuje nás propagačními předměty a zařídila parádní tiskovku s představením vozu v říjnu, o další podpoře dál jednáme a Tatra společně s Czechoslovak Group hledají cestu, jak nás podpořit i finančně nebo i jinak materiálně.
Neotřelý retro kabát vytvořil světově známý český grafik
Na konci října jsme v Kopřivnici v muzeu Tatry po boku výstavního exponátu původní Tatry na tiskovce také prvně představili nepřehlédnutelnou Tatru světu oficiálně.
Protože Tatra kolem světa měla svěží dobový vizuál, rozhodli jsme se, že i nová Tatra si zaslouží spešl kabát. Ten navrhl slavný retro grafik Pavel Fuksa, který byl v roce 2014 byl zařazen mezi 20 nejlepších grafických designérů světa magazínem Computer Arts, také spolupracoval s Facebookem, Googlem a dělal kampaň na YouTube pro Barracka Obamu.
Záměrem nebylo udělat kopii původního vozu, ale něco, co na původní vůz odkazuje, což se studiu Pavla Fuksy (Pavel Fuksa, Matouš Marťák, Ivana Blumentrittová) do návrhu podařilo vměstnat a skvěle uchopili to, co pro nás cestování znamená – divokost, pestrost, krásu zapadajícího slunce, pláže a pouště, skály, poznávání.
První testovací jízdy dopadly na jedničku
S heslem “Těžko na cvičišti, lehko na bojišti.” jsme vyrazili s hotovou kráskou v Kopřivnici i na Polygon, kde jsme mimo mnoho jiného testli křížení náprav nebo zdolávání prudkých stoupání a ukrutných nerovností. Paráda! A kdyby měla Tatrovka již funkční systém centrálního huštění kol a řidič si je mohl podhustit (což bude!), nejspíš by vyšplhala i 65% svah po klouzavých kočičích hlavách, pardon kostkách.
Děkujeme Polygon, Centrum bezpečné jízdy Libros Ostrava a SEJFER za to, že pro nás a naše příznivce z Hithitu uspořádali tak skvělý den i s aktivním výcvikem bezpečné jízdy. Nejen aquaplaningová vana stála za to!
Následně proběhl i test vozu v terénu v Offroad Klub Milovice. Byl to jeden z prvních testů. Další zkouška na tankodromu je v plánu na leden, to už bude auto i nástavba kompletně hotové. Zkusili jsme si, že Tatra se na těžkým terénu jen tak nepřevrátí, těžiště má Tatra dole díky skvělému tatrováckému podvozku, na který Petr Holeček nedá dopustit.
Pár povedených reportáží o chystané expedici
Po tankodromu se s námi svezl i Martin Veselovský. 14minutový rozhovor zde: DVTV na Ihned.cz
V expediční Tatře se s námi projela i Lucie Výborná, rozhovor pro Radiožurnál si můžete poslechout zde: Radiožurnál
Potkali jsme se na festivalech i křtu nové knihy pana Synka
Expedičák i pana Synka s jeho vyprávěním a novou knihou jste mohli v listopadu potkat na BVV – Brněnské výstaviště na Caravaning Brno, to byla skvělá akce. Vyprávění pana Synka o původní expedici je vskutku ohromný zážitek a jsme rádi, že se na šíření příběhů z původní cesty můžeme podílet. Ohledně toho jsme taky zvládli dost aktivit, ale o tom zas někdy příště.
Vyjeli jsme s Tatrou i na The Most Buggyra Speed Festival do Mostu a s klukama z kapely Wohnout jsme se v prosinci dostavili expedičákem na koncert do Hradce Králové.
Potkáme se v únoru 2020?
Po Novém roce nás můžete potkat v únoru 15.2.–16.2. na festivalu Holiday World 2020 v Praze a také samozřejmě na slavnostním odjezdu 22. února, a to v 8:02 z Kokořína, v 9:22 z Neratovic, v 12:22 z Prahy, v 17:22 z Brna a 23. února z Bratislavy. Z Prahy se také vypraví kolona nadšenců se svými nákladními auty, se svými tatrovkami, se svými expedičními auty, se svými obytnými nebo i osobními auty a vyrazí s námi směr na východ. Přidáš se taky? Tohle ti nemůže uniknout ….
Anebo rovnou někde po cestě? ; )
Z cesty budeme sdílet video reportáže, krátká videa i klipy včetně fotek a textů. Po etapě pak vznikne seriál s Prima ZOOM. Je na co se těšit. Moc děkujeme všem fanouškům za podporu a šíření!