Přesně 22. 2. 2020 ve 14:02 odstartovala od pražského Rudolfina na svou tříletou výpravu expedice Tatra Kolem Světa 2 (TKS2). Tato výprava je projektem srdcařů, kteří se rozhodli probudit myšlenku na do ještě nedávna skoro zapomenutou výpravu z konce osmdesátých let Tatra kolem světa (1987 – 1990). Během téměř dvou let pomohla jak na realizaci projektu, tak i na stavbě expediční T815 celá řada lidí, a to jak z řad fanoušků TKS2, pamětníků, cestovatelů, milovníků tater, tak i firmy, které se s projektem partnersky spojili, nebo to pojali jako jednu z komerčních zakázek.
Protože jde o dlouhou cestu trvající několik let, rozhodli se organizátoři v čele s Markem Havlíčkem pro vyladěnou obytnou expediční krásku, která bude vhodným zázemím jak pro stálou posádku, tak i pro měnící se členy výpravy. Projekt TKS2 je ojedinělý v tom, že je možné se na určitý časový úsek k výpravě přidat a zažít tak reálný expediční život, tím navíc projekt každý takto dočasně přítomný podpoří a připívá tak k jeho realizaci.
Než se začala stavět hliníková nástavba na podvozek tatry 815, bylo třeba důkladně promyslet, co v expedičáku mít a když ano, tak kde. Vědělo se, že je třeba do nástavby umístit 12 pohodlných sedaček, minimálně 12 skříněk na osobní věci, kuchyňský kout, toaletu, sprchu a malou místnost, která měla sloužit jako zázemí pro stálou posádku a v neposlední řadě místa na nářadí a technické pomůcky potřebné pro expediční život.
Po dlouhém porovnávání materiálů se rozhodlo, že interiér Trajdy bude z masivu, a to konkrétně ze dřeva merbau. Přestože je tohle dřevo poměrně těžké, jeho vlastnosti jsou pro cestu kolem světa ideální. Jde o dřevo, které má vysokou tvrdost a stabilitu, což znamená, že ve vlhkém podnebí, jakého si tým TKS2 užije zejména v amazonských deštných pralesích, se dřevo nebude kroutit a zachová si původní tvar. Je to zkrátka dřevo s vysokou životností.
Celý interiér vozu je laděný do přírodních barev, a právě merbau mu dominuje. Jeho barevnost je různorodá s prvky světlehnědé, červenohnědé až tmavě hnědá s různými odstíny, dřevo na vzduchu rychle tmavne a časem bez použití oleje se mění do šedo-stříbrné barvy. Takže ani za tři roky cesty se stálé posádce „neokouká“. Stěny jsou potažené textilií světle hnědé barvy, která má mimo jiné i funkci odhlučnění.
Celá nástavba je plně elektrizována a u každé koženkové dvousedačky jsou zásuvky na 220V, ale i na USB porty. V rámci elektrického zapojení je v nástavbě i dvouokruhová klimatizace, kterou pro expedici speciálně upravil jediný slovenský partner projektu Molpir. Tato firma je přesně jedou z těch, která se projekt TKS2 rozhodla podpořit, protože jde o srdcovou záležitost. Na horké dny je tedy Trajda připravená a díky čtyřem okruhům topení, je připravená i do zimy.
Za dvanácti sedačkami je kuchyňský kout, ve kterém je zabudována lednice (170 litrů), kávovar a dřez s tekoucí vodou. Plus úložné skříňky na potraviny a na nádobí. Hlavní kuchyň je venku, k té se dostaneme o pár řádků později.
Naproti kuchyňskému koutu je 12 osobních skříněk, každá o objemu 80 litrů, plus nad sedačkami je dalších 12 skříněk na drobnosti, tyto skřínky jsou pak o objemu 30 litrů. Všechny jsou zamykatelné, takže i na bezpečí osobních věcí se myslelo.
Vedle skříněk je pak chemická toaleta. Dveře vedle místnosti, kam i císař chodil sám, vedou do prostorné koupelny. Ta je vykachličkována kamennou mozaikou a na stěnách jsou upevněná zrcadla, která koupelnu opticky zvětšují. Odtok sprchy je stylově obrandovaný logem TKS2.
V zadní části nástavby je pak místnost, které se pracovně říkalo „ředitelna“, toto pojmenování ji už zůstalo. V ředitelně je centrální ovládání elektriky, a to od osvětlení v kabině, přes display ukazující stav čtyř solárních panelů umístěných na střeše.
Původním záměrem vybudování „ředitelny“ bylo poskytnutí vhodného zázemí pro stálou posádku – místo, kde mohou pracovat, plánovat, odpočívat. Byla zde tedy vybudována i druhá koupelna s vlastní toaletou, z té se nakonec stala komůrka na věci. Nejvýraznějším prvkem místnosti je bezesporu postel, která je na pohyblivých kolejích, takže když se nespí, je dvojlůžko vysunuté u stropu. Pod ní je rozkládací sedačka, ze které se dá udělat další dvojlůžko. Protože cestování je mnohdy skutečně náročné, je třeba se na další dobrodružství pořádně vyspat, proto byla pro TKS2 v dílně Tropico speciálně vyvinuta matrace, která je vhodná do všech podnebných pásem a je odolná proti proležení a jsou chráněné ve stylových barevně ladících obalech. Stejné matrace jsou pak i ve střešních stanech.
Střešní stany jsou celkem čtyři a pohodlně se v nich současně vyspí deset lidí. Mimo stany je na střeše i velká bedna, která slouží pro uložení prázdných batohů, spacáků a dalších věcí, které není třeba během dne používat. Na víku bedny jsou pak již zmíněné solární panely, které je díky otevření víka možné lépe nasměrovat za slunečními paprsky. Přístup na střechu je po skládacím nerezovém žebříku s madly. Podél žebříku jsou pak na obou stranách umístěné bedny, ve který jsou uložené skládací židličky, lopaty a další praktické pomůcky cestovatelů.
Před několika řádky jsem se zmínila o hlavní kuchyni. Ta je umístěná venku v zadní části nástavby, a to na boku ředitelny. V šuplíku je zasunutá nerezová deska, ve které jsou zabudovány dva plynové hořáky, každý o výkonu 5kW. Pod deskou je pak úložný prostor, kde jsou hrnce, pánve, apod. Stejně tak je i zde přívod vody, ten je pak i na druhém boku Trajdy a slouží jako „umývárna“. No a co by to byla kuchyně bez lednice, ta je umístěná pod schody a je možné z ní udělat i mrazák, dle potřeby. Velikost této lednice je šedesát litrů.
Další úložné prostoty jsou pak po všech bocích vozu a jsou v nich trvanlivé potraviny, nářadí, náhradní díly a v jedné skříňce je umístěná i elektrocentrála.
Než se vše správně zabydlelo a umístilo, zabralo to zhruba dva týdny, což bylo tak akorát na přivítání první party dočasných členů, kteří se TKS2 rozhodli podpořit svou účastí a přiletěli za námi to Istanbulu v Turecku.
pozn.: Článek vyšel v časopise DOMOV (září 2020)
Čerstvé zážitky můžeš získat e-mailem. Snadno a zdarma.
Díky tomu budeš vědět co se děje, jak expedice probíhá a co právě zažíváme. A kdo ví, třeba tě zaujme a přidáš se k nám.