Vítejte v sekci častých dotazů. Zde najdete aktuálně nejvyhledávanější odpovědi týkající se projektu. Rozřadili jsme je pro vás přehledně tematicky.
Pokud svou odpověď zde nenaleznete, napište nám na produkce@tatrakolemsveta2.cz. Děkujeme.
Přerušení expedice by už samo o sobě znamenalo nechovat se jako expedice. Kdybychom se pro přerušení rozhodli, pak bychom museli řešit, kde necháme Trajdu bezpečně zaparkovanou. Kdybychom se s ní rozhodli vrátit, pak by místo na parkování nebyl takový problém, ale přišla by komplikace s plněním smluv, které jsme uzavřeli s našimi partnery. Kdyby TKS2 třeba na rok zastavilo, pak by se zastavila i propagace a co si budeme povídat, bez té to v dnešní době při organizaci takto velkého projektu, nejde. Museli bychom tak vynaložit další úsilí a nemalou finanční částku za znovupostavení PR, reklam, apod.
Cestování je super, o tom žádná, ale za TKS2 je skrytá celá řada úkonů, bez kterých by se výprava mohla jen těžko uskutečnit. Za vším stojí nejrůznější lidé, ať už placení profesionálové, tak i zapálení nadšenci, kteří se zapojili do organizace.
Značně se narušil náš plán financování projektu. Finanční podporu dočasných členů budeme čerpat, až se k nám připojí. Zájemcům peníze v případě potřeby i vracíme, a to dle jasných pravidel, ale jsme rádi, že naprostá většina členů s námi drží a prostě vyčkávají, až se i oni budou moci připojit na expedici. V současnosti hradíme vše z jiných zdrojů, z vlastních.
Během cestování po Turecku jsme potřebovali celou řadu povolení, papírů a vyšetření. Obecně jsme se pohybovali spíše v neobydlených nebo málo osídlených částech země.
V Íránu jsme tolika omezením čelit nemuseli. Používali jsme masky, respektovali jsme bezpečné rozestupy, maximální hygienu atd. Obecně se na cestě vyhýbáme oblastem s vysokým počtem nakažených, pravidelně podstupujeme vyšetření. A nadále sledujeme vývoj situace.
Nechtěli jsme expedici ani přerušit ani ukončit, což by se díky zaparkování vozu v Ankaře nejspíš stalo. Velvyslanec nám navíc nabídl možnost parkování na dobu přechodnou , nikoli neomezenou, a to na území rezidence, nikoli na Ambasádě. Později se ukázalo, že tato možnost byla pouze na 4 týdny. Takže bychom problém jen odložili, ale neřešili. V době korona krize nikdo nedokáže nic zaručit ani odhadnout, jak dlouho potrvá aktuální stav. Naše volba tedy byla pokračovat.
Se všemi členy jsme v kontaktu a průběžně jim přinášíme informace o aktuálních možnostech, jak se k nám mohou připojit. Díky změně itineráře se mění i místa, kam za námi naši členové přiletí. Někteří se rozhodli připojit až v dalším roce. S každým počítáme a společně ladíme optimální variantu.
V každé zemi si vůz pojišťujeme, jsme pojištění jako jednotlivci a dočasným členům doporučujeme vlastní pojištění. Je i několik pojišťoven, které se zavázaly platit škody vzniklé v souvislosti pandemií, a to včetně kompletních pojistných podmínek. Opět rádi našim členům poradíme, a to podle individuálních preferencí každého. Plán B, pro případ, že by se expedice musela opět přesunout nebo jinak měnit, máme – budeme jednat s členy individuálně. Buď jim vrátíme peníze anebo se výprava posune či přesune. Případně máme i plán C, kdyby se Trajda stala nepojízdnou, pronajmeme nebo zakoupíme jiné auto do doby, než se Trajda opraví.
Jsme ve spojení hlavně prostřednictvím e-mailů. Členům průběžně přinášíme informace o cestě a možnostech, jak se k nám připojit. Stejně tak mají členové kontakty na naše zodpovědné kolegyně, Lucii a Kateřinu, a vědí, že se jim mohou kdykoli ozvat. Členové jednotlivých etap se propojili také pomocí komunikačních skupin, v nichž řeší různé praktické dotazy.
Díky pandemii se musel změnit celý plán cesty po Asii. Část cesty se po dohodě se členy expedice přesunula do Turecka a Íránu. Tohle období jste mohli sledovat v seriálu na Prima ZOOM. Někteří dočasní členové expedice místo Asie prozkoumají Afriku nebo Jižní Ameriku. Takže se dá říct, že jsme etapy nerušili, ale přesunuli jsme je.
Jsme stále otevřená expedice. Chceme zapáleným dobrodruhům zprostředkovat reálné cestovatelské zážitky. Pandemie nám zamíchala karty, to je jasné. Přesto máme stále volná místa na dalších etapách. Máte-li zájem o účast na expedici, napište nám na email: produkce@tatrakolemsveta2.cz a my vám řekneme, jaký je aktuální stav volných míst. Aktuální etapy naleznete zde: tatrakolemsveta2.cz/expedice
Ano, peníze členům po dohodě vracíme.
Údaje k 14. 2. 2021: Aktuálně jsme již vrátili příspěvek 22 lidem. S dalšími 17 jsme domluvení, že je vyplatíme v průběhu dalších týdnů, nejpozději však 30. 6. 2021, a to z důvodu cashflow projektu.
Z 88 lidí, kteří projekt již dříve finančně podpořili a dosud se výpravy neúčastnili, se 54 členů rozhodlo jet s Tatrou do Afriky. 34 lidí si ještě nezvolilo svou etapu, na kterou se k nám připojí, vybírají z etap v Africe, Jižní Americe a Asii. 17 lidí se rozhodlo letos, že s námi pojedou v Africe. Další noví členové se stále hlásí.
Ve spolupráci s celou řadou techniků, servisů a především s Tatra Trucks a.s. jsme vytvořili tabulku, ve které jsou zaznamenány mezníky v počtu ujetých kilometrů – kdy kde a co jak kontrolovat, měnit apod. Naše Trajda je hvězda a my se o ni tak i staráme. Když máme možnost navštívit značkového dealera, pak je to naší jasnou volbou.
Mimo tabulkové kontroly věnujeme vozům (i Bludičce, která s námi jela I. etapu v roce 2020) náležitou bezpečnostní péči – kontrola pneu, obhlídka šroubů, pravidelný úklid jak vně, tak i uvnitř vozů.
Bludička bylo doprovodné vozidlo, které se do projektu přidalo až v únoru 2020, tedy těsně před startem expedice. Přestože v původním plánu nebylo, nyní si moc dobře uvědomujeme jeho plusy. Díky Bludičce mohli filmaři natáčet například průjezdy Trajdy a lidé tak mohou vidět mnohem lepší záběry samotné hvězdy expedice. Expedice Tatra kolem světa (1987 – 1990) doprovodné vozidlo pro kameramana neměla, a tak kameramanovi tehdy nezbývalo nic jiného, než pro natočení záběrů jít i několik kilometrů k Tatře GTC.
Mimo natáčení byla Bludička výhodná i pro pohybování se ve městech, její průjezdnost v nich byla snazší než s Trajdou.
Bludička je předokolka, a tak není primárně stavěná do těžkých terénů, některé úseky cesty jede jinou cestou než T815. Je to obdobné, jako u Rallye Dakar, kdy doprovodné vozidlo nekopíruje trasu vozu hlavního.
Denní program je většinou daný – vstáváme kolem 7. hodiny, uvaříme si snídani, uklidíme interiér vozů i okolí našeho stanoviště. Kolem 9. se obvykle vyjíždí na další cestu. A podle toho, jaké máme denní cíle, přizpůsobujeme i program. Tma padá kolem 18. hodiny večer, to už obvykle máme vybrané stanoviště k přenocování.
Více můžete vidět v seriálu Tatra kolem světa 2 na Prima ZOOM.
V Černé Hoře, když jsme měli akci s velvyslanectvím na jednom z hlavních náměstí, jsme nemohli odjet. Problém byl v elektrice, asi za hodinu jsme ale frčeli dál. Další velká závada byla na motoru, již od Bulharska se mírně měnil zvuk auta, krůček po krůčku, postupně se celé dva měsíce zkoumalo čím to může být, výkon neklesal, veškerá naše technická podpora z Tatra Trucks a.s. nás směrovala a pomáhala nám odhalit závadu. Nakonec až díky zkušenosti a prozíravosti technika a řidiče Lukáše Pláteníka jsme odhalili, že bylo prasklých několik výfukových ventilů. Hodně věcí se opravuje a přestává fungovat v interiéru – Trajda se vytopila díky špatným rozvodům vody asi čtyřikrát, praskl bojler, elektřina ve voze včetně centrály nefunguje na 100 % díky špatnému zapojení atd. Ale to je prostě život na cestě. Bereme to s humorem.
V Íránu není možnost jakákoli auta dlouhodobě nechat, protože Írán vyžaduje karnet, který má omezenou platnost. Navíc nám velvyslanectví ČR v Íránu potvrdilo, že je téměř nulová šance, abychom se do vypršení platnosti karnetu do Íránu mohli vrátit, vyzvednout si auta a přesunout se. Kdybychom auta v Íránu nechali, téměř s jistotou bychom o ně přišli, a to nejen podle vyjádření našeho velvyslanectví. Proto jsme auta přesunuli lodí do Ruska
Létání s dronem je vždy riskantní, musíte k tomu mít celou řadu povolení a prohlášení a někdy ani to nestačí. Touhou pilota dronu Michala bylo natočit krásné okolí. Neuvědomil si, že jsme nedaleko přehrady a hranic. Nemínil tím porušovat předpisy nebo ignorovat nařízení. Naštěstí policie i vojáci brzo poznali, že naše touha po zaznamenání íránských krás je velká a že nejsme špióni. Proto nám dron vrátili. Data nesmazali, ani pokutu jsme naštěstí nedostali. Naopak nám poradili, abychom byli příště s létáním opatrnější. A opravdu si dáváme mnohem větší pozor.
Než jsme se pustili do přípravy TKS2, sešli jsme se s jediným dosud žijícím členem TKS1, který absolvoval tehdejší výpravu celou. Naše myšlenka se mu moc líbila, a tak se stal naším patronem. Kopřivnická Tatra náš projekt také uvítala a stala se naším partnerem. Toho si moc ceníme. Spojili jsme se také s autorem loga TKS1, odkoupili jsme práva na užívání loga. A díky tomu vzniklo nejen naše nové logo, ale i reedice samolepek po vzoru expedice z konce 80. let. Za zmínku bezesporu stojí i to, že podvozek naší Trajdy jsme koupili od syna řidiče TKS1, pana Dalibora Petra.
TKS2 je expedice, která je otevřená pro zájemce, dobrodruhy a fanoušky vozů Tatra. Každý, kdo se s námi vydá na výpravu, dostává svou funkci v rámci týmu a expedice. Společně pak tvoříme plnohodnotný tým TKS2. Dočasní členové projektu platí za svou účast. Tyto finance pokrývají část nákladů na cestu a z valné části hradí provozní náklady jako jídlo, naftu a i díky těmto financím se mohl postavit náš expediční vůz. Díky všem těmto specifickým podmínkám nemůžeme být cestovkou.
Situace se vyřešila smírnou dohodou, viz společné prohlášení.
Expedice Tatra kolem světa 2 (TKS2) vyrazila dne 22. 2. 2020 z České republiky s cílem v následujících přibližně třech letech objet celý svět. A stejně tak jako mnoha dalším i jí překřížil cestu COVID-19 a i vypjaté mezilidské vztahy mezi dvěma tvářemi projektu Markem Havlíčkem a Petrem Holečkem, původní zakladatelé TKS2 se po vypuknutí pandemie názorově rozešli. Situace mezi spoluzakladateli je již vyřešená a jak se oba shodují, dluží vysvětlení všem, kteří tento spor sledovali.
A proč k jejich sporu vlastně došlo? „Dle původního plánu jsem měl být jedinou osobou, která bude na palubě v průběhu celé výpravy a Petr měl zůstat a také zůstal v České republice“ připomíná Marek Havlíček, Petr Holeček k tomu dodává: „Interní spor, který se týkal pokračování expedice vyplynul především z naší komunikace na dálku, kterou jsme prostě nezvládli. Nebylo šťastné, že jsme následně začali náš spor ventilovat a řešit veřejně, protože to samozřejmě úplně zbytečně začalo dopadat na jméno expedice TKS2“.
Přesto však po několika měsících dokázali najít kompromisní řešení, a právě proto teď tímto prohlášením chtějí věci uvést na pravou míru. Oba teď vnímají, že už nemá smysl se obracet k minulosti a soudit, kdo pochybil více, protože došli k smíru. „Stejně jako v jiných partnerstvích i my jsme museli najít způsob, jak si některé věci vyříkat,“ říká Marek Havlíček a dodává: „Cítím, že hodně důležité bylo, že jsme se přes to oba přenesli a dokázali jsme se navzájem jeden druhému za chyby a přešlapy omluvit a dohodli se na zastavení a zrušení veškerých aktivit, které poškozovaly samotný projekt.“ Facebooková skupina Tatra kolem světa 2, TKS2 – skupina pro všechny, kterou založil Petr Holeček, nebude sloučena s oficiální skupinou, jak požadoval Marek Havlíček, ale bude zrušena, na čemž trval Petr Holeček
Pro Marka Havlíčka je TKS2 rozhodně velkou srdcovou záležitostí. I proto do projektu investoval už téměř dva roky svého života, nemálo finančních prostředků. A jak sám Marek říká „TKS2 je pro mě jako moje dítě. Sám před sebou i před veřejností jsem se zavázal, že udělám maximum pro to, aby naše výprava pokračovala a objela svět. Velmi si vážím lidí, kteří nám nepřestávají fandit a podporují nás.“ Petr Holeček se již ovšem nadále projektu účastnit nebude, ukončil svou účast ve všech korporacích s projektem spojených, a proto se již k projektu ani Markovi Havlíčkovi nebude žádným způsobem vyjadřovat.
TKS2 je neziskový projekt. Aktiva a pasiva budou na nule, podle našeho předpokladu, do 3 let. Kalkulace projektu na 3 roky byla 20 – 25 milionů korun. Jen do startu expedice stála 10 milionů korun, a to dle původní rozvahy. Příjmy projektu tvořily dary od veřejnosti, plnění od sponzorů. Zbylá část byla uhrazena jako půjčka ze soukromých zdrojů, která by měla být uhrazena v rámci 3 let. V původní rozvaze byl tento postup v plánu, neměli jsme ambice získat od veřejnosti ani od partnerů zdroje na pokrytí všech nákladů.
Zrušení dočasného členství a účasti na expedici ze strany dočasného člena je možné pouze za uvedených stornovacích podmínek. Jsou na výběr 3 varianty:
Vystavíme vám voucher v hodnotě 100 % vaší částky příspěvku, který budete moci použít kdykoliv do ukončení celé expedice. Poukaz můžete někomu prodat či darovat a on ho může uplatnit. Když nebude poukaz využit, po ukončení expedice vám bude vyplaceno 100 % vaší částky příspěvku (hodnoty voucheru). Toto platí bez ohledu na to, že jste obdrželi poukazy, oblečení, model a další předměty a bez ohledu na další náklady vynaložené spolkem mimo administrativní poplatek převedení členství na jinou osobu, 1.000 Kč.
Od vaší částky příspěvku odečítáme:
1) předměty, které vám byly v rámci plnění již vyplaceny a zaslány – individuálně dle toho, kdo dostal jaké předměty (například: hrnek – 100 Kč, dřevěný model tatry – 482 Kč, kolekce – 399 Kč, poukazy – 2.000 Kč).
2) provize Hithitu, po zprůměrování jde 10 % z vaší částky příspěvku (různě vysoké poplatky při platbě kartou, převodem atd.)
3) z výsledné částky odečítáme administrativní poplatek 1.500 Kč (posílání dopisů a balíčků, telefonování, práce s reorganizací funkcí v týmu, s emaily, komunikací, atd.)
Vracíme výslednou částku po odečtení těchto tří položek.
To je možné pouze za uvedených stornovacích podmínek.
Storno poplatek činí:
Nejsme cestovní kancelář a váš poplatek byla podpora projektu, ale inspirovali jsme se u tvorby storno podmínek u desítky jiných služeb, abychom se ke všem zachovali co nejvíce fér.
Částku vracíme průběžně podle aktuálního cashflow v co nejkratších možných termínech tak, abychom neohrozili chod expedice, z pravidla do 1 – 3 měsíců, nejpozději však do 6 měsíců.
Všichni naši donoři a zájemci o etapu s námi podepsali přihlášku, na základě které se stávají našimi dočasnými členy a mohou se zúčastnit expedice. Po opakovaném prověření u několika advokátních kanceláří nám bylo stvrzeno, že dočasní členové nemají na základě této přihlášky žádný právní nárok na vrácení peněz za vložené finance, ale i přesto jsme vytvořili nástroj k vracení prostředků, protože to vnímáme jako čestný krok.
Šíření povědomí o ČR je jedním z cílů naší expedice. V rámci navazování a upevňování dobrých vztahů ve světě máme po cestě domluvené zastávky na českých ambasádách, kde společně prezentujeme Česko. Propagace ČR je patrná i v tom, že jsme se rozhodli jet českým vozem, a to za podpory českých firem. Ve druhé polovině června se k nám na palubu dostaly inovativní české respirátory. Přestože jde jen o malou pomoc, i tak jsme byli vděční, že můžeme tyto užitečné výrobky nabídnout potřebným na naší cestě.
Pravidelně o nás můžeš slyšet například na Radiožurnálu, a to rovnou 2x týdně – každou středu v dopoledním vysílání a každou sobotu živý vstup ve vysílání odpoledním.
Mimo rozhlas pravidelně každý týden vychází dvojstrana v příloze MfDnes.
Přečíst si o TKS2 můžeš i v dalších magazínech, jako je například čtvrtletník Camping, Cars & Caravans, kde máme rovněž čestnou dvojstranu.
No a když bys chtěl informace doslova z první ruky, pak sleduj naše SocSítě – Facebook, YouTube, Twitter, Instagram, náš web.
Ano, desetidílný seriál je možné vidět na Prima ZOOM a pojednává o naší cestě v roce 2020. Další série budou postupně přibývat. Pracujeme postupně i na dalších výstupech. Snad se máte na co těšit.