Tatra se po krátkém odpočinku dočkala svých dočasných členů třetí etapy (Klára Marvánková, Aleš Machálek, Petr Žůrek, Milan Uher, Veronika Pařezová, Michal Marvánek a Olga Chudějová) a mohla vyrazit na putování Argentinou.
Jako první se posádka Trajdy vydala na objevování krás vodopádů Iguazu z argentinské strany. Cestou k nim se svezli příjemným vláčkem s otevřenými vagóny, který všem poskytl vítanou změnu oproti uzavřené kabině auta. Šťastlivci cestou zahlédli tukany na stromech nebo ryby v čiré říční vodě. Večeři si na přivítanou nové party dali dobrodruzi pod širým nebem.
Celé úterý 5. dubna 2022 zabral průzkum komplexu památek ve městečku San Ignacio. Jedná se o pozůstatky jezuitských misií a indiánských osad kmene Guarani ze 17. - 18. století.
Ranní detektivka za honbou nafty, které je v Argentině nyní nedostatek, protože na ni jezdí přeshraniční lidé z Paraguaye, dopadla úspěšně. Trajda dostala svůj příděl dvou set litrů a mohla se tak vydat v cestě dál.
Čtvrtek byl zahájen ranním koupáním v nedalekém vodním toku, což byl osvěžující a moc příjemný začátek dne. Dále expedice pokračovala podle itineráře Argentinou na východ.
Po silnici Sof de Escope míří Tatra 815 do Posadas. Tam je čekal bohatý program. Lanovkou Teleférico San Bernardo se dostali na nejbližší kopec a užili si krásnou vyhlídku na celé město. Odtud pokračovali do hor. K pozdnímu odpoledni vjíždí celý tým do národního parku Parque National los Cardones. Všude kolem jsou kozy a krajina je malebná. Úplně jiná, než v předchozí části etapy. Je poznat, že je národní park o mnoho výškových metrů výše. Výhledy z vyhlídky Mirador las Tarucas se bohužel nepovedly, protože všude kolem byla mlha. Ale kapličku Piedra del Molino v nadmořské výšce 3 348 m n.m. v oblasti Valles Calchaquies viděli všichni. Trajda zastavila a všichni se nadšeně fotili u třímetrových kaktusů.
V neděli 10. dubna 2022 projíždí dobrodruzi dál národním parkem až do vesnice La Poma v provincii Salta. Vypadá to tu jako z jiného světa. Všude sucho, kaktusy a černé kameny, které se nesmějí sbírat (no doopravdy, dokonce tam kvůli tomu jsou i cedule). Večer se ale povedly dvě věci. Jedna skvělá a jedna méně skvělá. Poprvé za celou cestu kolem světa překročila Trajda hranici 5 000 m.n.m., což je obrovský milník a skvělá zpráva. Sice to původně nebylo v plánu, ale všichni při první zmínce nadšeně souhlasili a byli ochotni podstoupit i malé nepohodlí, které tato zajížďka do And znamenala.
Naneštěstí však jen sto padesát výškových metrů před posledním sedlem nevydržel zátěž kompresor a prasknul. Což o tom, závada je to běžná, ale co standardní není je, že ji bylo potřeba bez aklimatizace opravit v tak velké nadmořské výšce. Ke zkušenostem mechanickým se tedy přidalo i jisté vzrušení z neznámých pocitů závratě v řídkém vzduchu. Nakonec náčelník rozhodl, že pro zachování zdraví všech ostatních bude lepší, když se přesunou do nejbližšího města, a pokračoval v opravách sám. Kompresor však stále nešel vyměnit za nový, protože z něj nešlo sundat ozubené kolo, takže bylo i s náčelníkem dopraveno taktéž do města Salto, kde se jeho oprava podařila.
Aby to však neměla posádka tak jednoduché, tak si bohužel při lisování ozubeného kola na nový kompresor nikdo nevšiml, že jej tam místní automechanici přilisovali šikmo. To se projevilo o pár hodin později, kdy došlo k zadření i tohoto nového kompresoru, a to již po necelých pěti stech metrech jízdy. Tři dny oprav tedy vyšly vniveč. Celou situaci však zachránil spásný nápad improvizace.
Kompresor byl zapojen do zásuvek na 220 V, které v Tatře jsou, a dostal tak tolik potřebnou elektrickou energii, aby mohl fungovat. Toto jednoduché řešení pak umožnilo překročení magické hranice 5 000 m n.m., která byla po celou dobu tak blízko.
Auto se tedy nakonec podařilo za improvizovaných podmínek dostat do autodílny a všichni byli nadšení, že mohli být tu a tam ku pomoci. Jediné, co se třetí etapě jízdy po Jižní Americe nepodařilo, bylo dojet trasu podle původního itineráře. Expedice však se souhlasem všech zajistila dočasným členům letenky ze Salta do Buenos Aires, takže odjeli včas a vrátili se domů tak, jak měli.
I za cenu táhlé poruchy tak Tatra kolem světa 2 zdolala rekordních 5 000 m n.m. a vymezila tak další “nej”, kterého během svého putování kolem světa dosáhla.
Za tým TKS2
Lada Matyášová
Čerstvé zážitky můžeš získat e-mailem. Snadno a zdarma.
Díky tomu budeš vědět co se děje, jak expedice probíhá a co právě zažíváme. A kdo ví, třeba tě zaujme a přidáš se k nám.